woensdag 21 december 2016

Persoonlijk leiderschap

Beste studenten,
Onze masteropleiding pedagogiek leidt op tot een master die de rol van kartrekker vervult en die vanuit een helicopterview de rol van kartrekker op zich kan nemen. In het handelingsrepertoire is beschreven hoe hij dat kan doen, in een complexe wereld die snel verandert je collega's meenemen in een vernieuwing bijvoorbeeld. Dat vraagt dat je als professional leiding neemt. Leiding in de vorm van persoonlijk leiderschap.
Wat kunnen wij leren van Ben Tiggelaar als het gaat om persoonlijk leiderschap? Lees de column die hij hierover schreef in NRC op 16 december j.l.:

De kern van persoonlijk leiderschap

Ben Tiggelaar





Wat is essentieel om te overleven – of liever nog: te floreren – in de complexe en chaotische werkwereld van nu? Mijn overtuiging: persoonlijk leervermogen. De kunst om je eigen ontwikkeling te plannen en te sturen. Of je nu een betere balans wilt tussen werk en privé, of een betere manager wilt worden, het draait allemaal om leren. Wat komt daar zoal bij kijken?
Barry Zimmerman is een onderwijspsycholoog die zich decennia lang heeft verdiept in de vraag wat succes in leren bepaalt. Volgens hem begint het met zelfkennis. Mensen die bewust nadenken over hun eigen denk- en leerprocessen, ‘metacognitie’ in vaktermen, vergroten hun kansen op effectief leren en persoonlijke ontwikkeling. Zimmerman onderscheidt vervolgens drie fasen in een aanpak die hij ‘Self-Regulated Learning’ noemt (SRL).
Mensen die bewust nadenken over hun eigen denk- en leerprocessen vergroten hun kansen op persoonlijke ontwikkeling
1De ‘forethought phase’, waarin we plannen maken. Hierbij gaat het om het stellen van leerdoelen en het bedenken van strategieën om die doelen te bereiken. Wat helpt volgens Zimmerman? Specifieke doelen stellen, die we als haalbaar beschouwen. Bijvoorbeeld: ik wil leren om meer vragen te stellen in gesprekken. Ook belangrijk: leren gaat boven presteren. Wie zich wil ontwikkelen, moet zich realiseren dat dit met vallen en opstaan gaat.
2De ‘performance phase’, waarin we nieuwe dingen uitproberen. Hierbij helpen technieken als zelfinstructie, waarbij je jezelf op belangrijke momenten herinnert aan je leerdoel. Volgens Zimmerman is het essentieel om bij te houden hoe je presteert. Geef jezelf bijvoorbeeld een rapportcijfer voor de mate waarin je voornemens hebt volgehouden. Of noteer de tijd die je ergens aan besteedt.
3De ‘self-reflection phase’, waarin we evalueren. Hierin kijk je terug op je leerpogingen en stel je vast wat er goed of slecht ging. Je kijkt of je vooruitgang hebt geboekt ten opzichte van de vorige keer en je vraagt je af waardoor dit kwam. Volgens Zimmerman moet je vooral kijken naar factoren waar je zelf controle over hebt. Kun je je de volgende keer bijvoorbeeld iets beter voorbereiden? Helpt het om iets meer tijd te reserveren? Of kun je een iets andere aanpak uitproberen?
Deze drie stappen vormen samen een cyclisch proces. Plannen, handelen, evalueren. En onderweg bijsturen.
De aanpak van Zimmerman komt misschien wat schematisch en ‘maakbaar’ over, maar wie zijn leerproces niet zelf stuurt, belandt in allerlei valkuilen. Als je bijvoorbeeld geen doel stelt en niet aan de hand daarvan je eigen prestaties meet, ga je jezelf automatisch vergelijken met mensen in je omgeving. Dat leidt maar al te vaak tot demotivatie en verminderd zelfvertrouwen, constateerde Zimmerman. En dat ondermijnt juist het leerproces.
De wereld verandert sneller dan ons lief is. De kennis en vaardigheden waarmee je je opleiding verlaat, zijn niet voldoende om tot je pensioen met succes en plezier je werk te doen. Onderweg moet je jezelf telkens opnieuw uitvinden. Daarvoor gebruiken we vaak termen als ‘persoonlijk leiderschap’ en ‘persoonlijke groei’. In de kern gaat het daarbij altijd om leerprocessen. En het eerste en belangrijkste leerproces is leren om effectiever te leren.
Ben Tiggelaar is gedragsonderzoeker, trainer en publicist. Hij schrijft elke week over management en leiderschap.

donderdag 24 november 2016

Feedback








Beste studenten,




via deze link kunnen jullie wat meer algemene feedback vinden die je kunt gebruiken voor het verbeteren van je product van leh 5 en/of voor je veranderplan van leh 8.

Groet
Gerrie

woensdag 23 november 2016

Onderstaand vinden jullie een mooi artikel van Paulien Cornelisse over kleurendenken. 

Heel blauw






„Jaaaaa, ik ben nu eenmaal heel blauw, haha”, zei een vrouw tegen me. Haha, lachte ik mee, zonder echt te begrijpen wat ze bedoelde. Misschien iets van ‘blue’ (droevig)? Maar zo keek ze er niet bij. Of zou ze iets met watermanagement doen? Ik had mensen tenslotte ook wel eens horen praten over ‘de groene ruimte’ en ‘de blauwe ruimte’. Ik vergat de interactie vervolgens weer, want er worden wel vaker dingen gezegd die volstrekt onbegrijpelijk zijn.
Totdat ik onlangs gemaild werd door een vriendin, Louise. Zij wees mij erop dat er werkkringen bestaan waarin werknemers door middel van een persoonlijkheidstest worden ingedeeld in vier kleuren. Het schijnt al heel ingeburgerd te zijn, dus voor sommige lezers wordt dit stukje de open deur van de eeuw. Maar ik ga ervan uit dat er onwetenden bestaan zoals ik.
In die werkkringen heeft ‘blauw’ te maken met rationaliteit, met op de cijfertjes zitten. Je kunt dus zeggen: „Even over de blauwe kant van het geheel…” of „ja sorry, misschien heel blauw van me, maar het lijkt me toch handig als we even precies in beeld krijgen wat…”
Je kunt ook rood zijn – een snelle beslisser die geen zin heeft in lange discussies. Of geel, dan ben je informeel, creatief en waarschijnlijk (waarom ook niet) een beelddenker. Gele personen houden niet van details maar wel van samenwerken. En dan de groene mensen, die zijn heel sociaal maar zeggen ook vaak ‘ja’ als ze ‘nee’ bedoelen.
Dit is door iemand bedacht, maar het rare is dat zo’n kleurmodel zo aanslaat en ook wordt gebruikt buiten de bedrijfstraining, tijdens het dagelijks werk. Er zijn al werkplekken waar je door middel van legoblokjes op je bureau moet aangeven welke kleur je bent, zodat je, en nu komt het, ‘op de juiste manier benaderd wordt’. De horror. „Hee Inge, wil jij dit even kopiëren? O sorry, je bent geel zie ik, met een beetje groen erdoor. Inge, denk je dat jij het gezellig vindt om met mij even te gaan pingpongen over hoe we zorgen dat iedereen een kopie krijgt? Superrr…”
Er doen ook al verhalen de ronde over werknemers die volgens de test niet in een kleur pasten. En dat kan natuurlijk niet. Dus moesten die mensen publiekelijk, op de heidag, zelf ‘kleur bekennen’, met een kleurcirkel op de grond. „Nee Sjors, je kan nou wel heel makkelijk bij geel gaan staan, maar ik vind jou, en nu ben ik heel eerlijk, meestal hartstikke blauw.”
„Dat neem je terug.”
„Nee, sorry, daar ben ik dan heel rood in.”

Paulien Cornelisse is cabaretier en schrijver.

maandag 10 oktober 2016

Laatste bijeenkomst LEH 5B

Beste studenten,
Ja, op 20 oktober a.s is er alweer de laatste bijeenkomst van LEH 5B.
Alle benodigde stappen om tot afronding van de leereenheid te komen, hebben we gezet.
De door jullie gemaakte startdocumenten zijn voorzien van feedback van de docent en jullie hebben deze feedback verwerkt. Het document was de opstap naar het tweede deel van de leereenheid.
In de bijeenkomsten hebben we hard gewerkt aan verdere inzichten; diagnoses van je eigen organisatie zijn gemaakt, interventies besproken en ieder heeft zijn eigen rol en stijl als veranderaar strakker in beeld gebracht.
Met dit geheel kun je je project in je organisatie introduceren en betrokkenen informeren en enthousiasmeren over je afstudeerproject. Van deze activiteit die je uitvoert met de direct betrokkenen bij je project in je organisatie, maak je opnamen (beeld en geluid).
Je vraagt aan enkele betrokkenen (specifieke) feedback op je introductie.
Ook reflecteer je zelf: hoe heb je de introductie voorbereid, welke theoretische concepten heb je benut, hoe verliep de activiteit, hoe was de communicatie met betrokkenen, heb je je doel behaald etc. De verkregen inzichten en resultaten benut je voor je screencast.



In de laatste bijeenkomst gaan we werken met het doel van deze leereenheid voor ogen, hoe je er aan hebt gewerkt en we kijken naar de producten die je oplevert. Ook bespreken we de relatie met je afstudeerproject.



Opdracht vóór de laatste bijeenkomst
- Bestudeer Wierdsma/Swieringa, deel 4, over de principes van lerend organiseren.
- Bekijk nog eens goed de beoordelingscriteria: diagnose, strategie, plan, introductie en jouw aanpak.
- Voorbereiding op de toetsing: document over je veranderplan, introductie in je organisatie: waar let je op? Reflecteer en genereer feedback a.d.h.v. de beoordelingscriteria, maak de screencast.



Veel succes gewenst!


Cors en Gerrie

maandag 26 september 2016

Innoveren, ook met laggards?

 Hele mooie vraag van jou, Daphne!

Moeten laggards ook worden meegenomen in een innovatieproces?

Everett M. Rogers beschrijft in zijn boek Diffusion of Innovations (2003) dat innovaties zich verspreiden tussen groepen en culturen en hij onderscheidt 5 stadia met 5 verschillende groepen die de vernieuwing achtereenvolgens adopteren.
In de praktijk zie je vaak dat vernieuwingen mislukken omdat ze niet alle groepen bereiken. Via de innovatieadoptiecurve laat Rogers zien dat elke groep een eigen moment heeft voor het accepteren van de vernieuwing.

In onderstaande links vind je relevante inzichten die je kunnen helpen bij het zoeken naar kenmerken  van groepen en culturen in je eigen organisatie.


Samenvatting Diffusion Theory


En nog meer over Rogers


Veel plezier en relevante inzichten toegewenst!
Gerrie

zaterdag 24 september 2016

Beste Gerrie en Cors,

Als ik de handleiding, de uitleg over de screencast en de beoordelingscriteria naast elkaar leg, komt er nog een aantal vragen in mij op die ik jullie graag wil voorleggen:

- Is het schriftelijk product bedoeld om criteria I t/m III aan te tonen of ook de reflectie?
- M.a.w.: hoef je alleen in de screencast te reflecteren of doe je dit ook nog in je schriftelijk product?
- Criterium IV gaat over de introductie van je afstudeerproject, oftewel je presentatie. Hoe wordt dit beoordeeld aangezien deze presentatie niet wordt bijgevoegd? Of doe je dat alleen middels reflectie in de screencast? Dan zijn het behoorlijk wat punten om bij stil te staan (inhoud, vorm, kennisniveau, helder, timing, motiverend)
- Hoe gedetailleerd en omvangrijk is een veranderplan (criterium III) binnen de 3000 woorden?

Hopelijk kunnen jullie wat extra helderheid geven.

Alvast bedankt!!

Groet Janske

Bijeenkomst 3

Beste studenten,
In de bijeenkomst van donderdag jl. is er in beide subgroepen zinvol en prettig gewerkt aan weer een stukje verdieping van jullie veranderproject.
We hebben samen gekeken naar voorbeelden van screencasts en onze indrukken besproken.
De reacties waren positief en het helpt om een beeld te vormen en ideeën te ontwikkelen voor de eigen screencast(mogelijkheden).
We adviseren je om inzichten en conclusies die je hebt meegenomen uit de gesprekken van deze bijeenkomst te benutten voor het einddocument.

De vraag werd nog gesteld over de omvang van het document dat je schrijft voor de summatieve eindtoets en dat je (naast de beeldopnamen van je introductie in je praktijk) gebruikt voor de screencast. Het document dient een omvang te hebben van max 3000 woorden, dat is ongeveer 6 pagina's. Kijk voor de nadere specificering van de summatieve producten op p. 13 van de handleiding van Leh 5.

In bijeenkomst 3 gaan we weer een stapje verder. We gaan de blik richten op de rol van de veranderaar en de eigen verandervoorkeuren (H 9, De Caluwé &Vermaak).

De werkvorm die we kiezen voor dit werkcollege is erop gericht de bestudeerde theorie te bespreken, te vertalen naar en te koppelen aan je persoonlijke inzichten en uitdagingen.

Opdracht na de bijeenkomst
- Bestudeer Wierdsma/Swieringa, deel 4 over de principers van lerend organiseren.
- Bekijk nog eens goed de beoordelingscriteria
- Voorbereiding toets: introductie in je organisatie: waar let je op? Genereren van feedback a.d.h.v. de beoordelingscriteria

Met vriendelijke groet
Cors en Gerrie

zondag 18 september 2016

Dag allemaal,

De optie die Els voorstelt, spreekt mij zeer aan. Als groepje de diepte in. Het lijkt mij het onderzoeken waard. Ben eveneens benieuwd naar jullie ideeën hierbij!

Groet Janske
Hallo Gerrie, Cors en medestudenten

Ik ben bezig met de voorbereiding voor de les van a.s. donderdag. In de opdracht staat dat we wederom met subgroepjes gaan werken. Ik vraag me af of we niet beter de subgroepjes kunnen aanhouden zoals die voor LEH 8 reeds zijn samengesteld. Dit lijkt mij efficiënter omdat de groepsleden goed op de hoogte zijn van elkaars plannen, doelen, voortgang, moeilijkheden en dergelijke.
Als er bij LEH 5B nieuwe groepjes worden geformeerd moet er steeds "bijgepraat" worden. Dit kost tijd en die tijd zouden we mijn inziens beter kunnen gebruiken. Daarnaast lijkt het me voor LEH 8 ook beter omdat we elkaar vaker in groepsverband spreken waardoor we beter op de hoogte zijn van ieders voortgang.
Mijn voorkeur gaat er daarom naar uit om voor LEH 5B dezelfde groepjes aan te houden als bij LEH 8.
Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie als docenten daarover denken én ook hoe mijn medestudenten daarover  denken.

Vriendelijke groeten,
Els Raijmakers-Eltink

donderdag 15 september 2016

Bijeenkomst 2

Beste studenten,

Het programma van de tweede bijeenkomst ziet er als volgt uit:

Werken in subgroepen:
- Bespreken diagnosemodellen en hun bruikbaarheid voor je eigen verandertraject.
- Definiëren bestanddelen interventie voor een verandertraject voor je praktijk en concretiseren met behulp van schema

Individueel:
- reflecteren op eigen rol en stijl als veranderaar; eigenschappen en vaardigheden om veranderingen te bewerkstelligen.

Bespreek je inzichten met peers.
Noteer conclusies, aanbevelingen, overwegingen, dilemma’s en vragen voor de plenaire bespreking


Plenair bespreken van inzichten en koppeling naar beroepspraktijk.
Bespreken van en tips voor aanpak van de opdracht (o.a. screencast; zie ook bij werkmaterialen in de rechterkolom hiernaast).


* Opdracht na afloop van de bijeenkomst
- maak een reflectie van je inzichten en van de feedback, gekoppeld aan de theorie
- bestudeer H 9 van de Caluwé
- plan de introductie van je verandertraject in je praktijk
- vraag feedback en bespreek deze met een critical friend
- oriënteer je op het maken van de screencast.




Tot donderdag!
Cors en Gerrie



maandag 5 september 2016

Eerste bijeenkomst LEH 5B

Beste studenten,


Welkom bij de eerste bijeenkomst van LEH 5B in jullie nieuwe studiejaar.
Het studiejaar waarin je de Masteropleiding gaat afronden en nog nadrukkelijker dan in het eerste jaar een relatie zult leggen met jouw rol als Masterpedagoog in je organisatie.
Mooie uitdaging!

In Leereenheid 5B starten we bij het eindresultaat van Leereenheid 5 A: dit is jouw startdocument.

Opdracht:
Bereid een presentatie van 2 minuten voor over de kern van jouw 'Startdocument veranderstrategie'.

In de bijeenkomst van 8 september gaan we werken met deze documenten.
We hebben de groep ingedeeld in twee subgroepen voor je subgroep: zie hier .
Afbeeldingsresultaat voor innoveren

Wij hebben er zin in!
Cors en Gerrie

maandag 27 juni 2016

Dromen durven doen?

Misschien zijn de tips in deze samenvatting van Ben Tiggelaar een mooie aanvulling op het Chaosdenken waarover jullie hebben gesproken??

Dromen durven doen

Het mooie is in elk geval dat de tips concreet en praktisch zijn.
Laat je je inspireren?

Afbeeldingsresultaat voor dromen durven doen

Groet
Gerrie

donderdag 2 juni 2016

Leren veranderen, mooi nieuws

Hallo allemaal,

Goed nieuws voor iedereen die echt met leren veranderen aan de slag wil: er is een werkboek verschenen dat aansluit op het boek van de Caluwé en Vermaak, kleurendenken.
Staat er misschien iets in dat ook voor jou interessant is?

Kijk op: Leren veranderen, werkboek

Deel je mening met elkaar!

Groet
Gerrie

vrijdag 27 mei 2016

No team is an island

Hierbij een link naar een promotieonderzoek naar eilandencultuur binnen organisatiesNo team is an island

dinsdag 24 mei 2016

woensdag 18 mei 2016

Inspiratie opdoen?

Hallo allen,

Op deze blog kunnen we kennis delen en elkaar inspireren. Graag doe ik een voorzetje:
een mooie blog om eens in te kijken!

Ik hoop dat het inspireert.

Veel leerplezier!
Gerrie